מזה שנים שסיטרואן נעדרה ממגרש המשפחתיות הקומפקטיות במרכב סדאן. לא שזה חשוב, אבל בישראל, עד אמצע העשור הקודם, מבנה כזה היה תנאי להצלחה. ולא שזה חשוב, אבל דווקא עכשיו, שנים לאחר שעיקר העניין של השוק המקומי עבר לרכבי פנאי, היא חוזרת אל התחום עם C4 X הייחודית. בחנו אותה כבר עם מנוע הדיזל, כעת הגיעה תורה של הגרסה החשמלית.
 

בין C4 ל-X

הדור הנוכחי של סיטרואן C4 הוצג בשנת 2020 על בסיס פלטפורמת EMP1 שמקורה ב-PSA (שהתאחדה עם FCA ליצירת סטלנטיס), המיועדת בעיקר לדגמים הקטנים של הקבוצה (קטגוריות B ו-B-SUV). ועם זאת הממדים שלה הם כאלה המקובלים בקרב משפחתיות קומפקטיות. היא הוצעה מתחילת דרכה עם מנועי בנזין, דיזל וגם בגרסה כל-חשמלית, עניין שאותה רצפה אפשרה כבר בהתחלה. 

ביולי 2022 הוצגה ה-X הנמצאת איתנו כאן היום – למעשה מדובר באותה C4 אלא שלזו מרכב סדאן 4 דלתות. אלא שסיטרואן כמו סיטרואן חייבת להיות שונה, ובמעבר לסדאן היא לא ויתרה על סממנים הפנאי שאפיינו את C4 (פגושים שחורים, מרווח גחון נאה) אלא רק הוסיפה חלק אחורי במבנה דמוי פאסטבק ליצירה הופעת פנאי-סדאן ייחודית ביותר. הממדים כמעט זהים למעט האורך שצמח ל-460 ס"מ (24.5 ס"מ יותר) ותוספת של כמה עשרות ק"ג בודדים למשקל בהתאם לגרסה.

סיטרואן e-C4 X מידות
צילום: בן חסון

כמובן, תא המטען יוצא נשכר מהסידור החדש עם נתון של 510 ליטרים, תוספת של 130 ליטרים ביחס להאצ'בק, וסיטרואן מדווחת שמבנה הגג השונה אפשר לשפר את המרחב מאחור.

בישראל היא מוצעת בשלוש גרסאות הנעה ורמת גימור אחת – והן כמעט מקבילות לאלה של ההאצב'ק – בנזין ודיזל עם 130 כ"ס או בגרסה כל חשמלית עם 136 כ"ס ו-358 ק"מ, וזו הגרסה שנבחנה אצלנו הפעם. גרסה מחוזקת ועם סוללה וטווח משופרים כבר הוצגה אך זו צפויה רק מתישהו.

סיטרואן e-C4 X רמות גימור
צילום: בן חסון
 

כל מה שדומה, קצת שונה

חיצונית כמעט שאין הבדל בין הגרסה החשמלית ל-C4 X שאינה כזאת. החישוקים שונים בעיצובם (עדיין 18 אינץ'), המפלטים כמובן נעלמו מהפגוש האחורי ויש כמה תגי e כחלחלים כדי שהסובבים ידעו שזו האחות הירוקה במבחר.

הכניסה פנימה עדיין דורשת הנפת הרגל גבוה מדי, אולם ברגע שנכנסים מגלים מקום נעים לשהות בו. למעט קו הגג המעט נמוך וההגה שאינו יוצא דיו אין תלונות על תנוחת הנהיגה והמרחב מספק. המושב עצמו, כמו בדגם הצמוד ובשאר הגרסאות מוצלח ממש, ועל אף שהוא מעט רך בנסיעות ארוכות התגלה כנוח. איכות החומרים נאותה אך לא מתעלה עם לא מעט פלסטיק נוקשה – ובכל זאת ישי חומרים רכים היכן שהיד נוגעת. יש לא מעט תאי אחסון כולל המגירה הייחודית ומתקן לטאבלט מול הנוסע שאני חייב להודות שאינני מוצא בו הגיון של ממש. איכות ההרכבה פחות הרשימה.

סיטרואן e-C4 X סביבת נהג
צילום: בן חסון

השינויים בפנים נוגעים בעיקר למסך המולטימדיה ששודרג וממשק הפעלה חדש לגמרי ושונה מזה של C4 האצ'בק אך זהה לשאר גרסאות ה-X הכולל גם קישוריות אלחוטית לאפל ואנדרואיד. הממשק החדש מגוון ועשיר יותר, אך גם עמוס, תפעולו ברור פחות והמעבר בין התפריטים מעט איטי. גם מצלמת הנסיעה לאחור משופרת ואיכותית יותר, וגם היא מדמה בנסיעה לאחור תמונה מ"מעוף ציפור" – לא 360 מעלות "אמיתי", אך פתרון ביניים שהתגלה כיעיל ומוצלח.

סיטרואן e-C4 X תא נוסעים
צילום: בן חסון

הכניסה למושב האחורי כמעט זהה לזו של C4 רגילה – פתח לא גדול במיוחד אך יעיל במבנה, וגם כאן נדרש להניף את הרגל בכניסה. המרחב שם מספק בהחלט לשני מבוגרים, לשלישי יהיה צפוף, גם בגלל מנהרת הינע גבוהה. בסיטרואן היטו מעט את מסעד הגב לאחור – זה פחות נוח לטעמי, אך משפר במעט את מרווח הראש, ומשאר הבחינות המרחב דומה עד זהה בין הגרסאות.

עם 510 ליטרים של נפח הטענה תא המטען אכן גדול, כאמור גדול בהרבה מזה של גרסת ההאצ'בק – אך השימושיות נפגמת בגלל פתח צר יחסית ומבנה עמוק המקשה להגיע לקצה שלו.

סיטרואן e-C4 X מרחב מאחור
צילום: בן חסון
 

הנעה חשמלית וזה

ל-e-C4 X יחידה זהה להאצ'בק וזו כוללת מנוע חשמלי המפיק 136 כ"ס ו-26.5 קג"מ, תיבה עם הילוך יחיד והנעה קדמית. הביצועים על הנייר טובים פחות – 10.8 שניות ל-100 קמ"ש, איטי ב-1.8 שניות ביחס להאצ'בק – אך זה מוסבר בשינוי שיטת המדידה.

ואכן, בכביש הביצועים קרובים מאוד. לזכותה של C4 החשמלית כיול מוצלח מאוד לדוושת התאוצה במצב ה'רגיל' המאפשר נהיגה נעימה ונינוחה, ועדיין מספקת תגובות זריזות ומיידיות כשנדרש. מצב ספורט מחדד מעט את התגובות, מצב 'אקו' מקהה אותן ממש אך התגלה כיעיל בהשגת מטרתו. בכלל, ביחס למרבית החשמליות הביצועים כאן לא בדיוק מרגשים – התרגלנו ליותר מהחשמליות כאן – אך בהקשרים יום-יומיים יחידת ההנעה הזו בהחלט מסוגלת לייצר קצב באופן יעיל ביחס למשפחתיות מקבילות עם מנועי בנזין. ככה זה כשיש מומנט זמין. 

סיטרואן e-C4 X חשמלית
צילום: בן חסון

בענייני הטווח התחושות מעורבות. בדומה לאחות קצרת הזנב ה-C4 X החשמלית התגלתה כמכונית יעילה מאוד בצריכת החשמל עם נתון ממוצע של כ-5.8 ק"מ לקוט"ש – נתון מצוין בהתחשב במבחן העמוס שנעשה ביום חם במיוחד. אלא שסוללה קטנה – 45 קוט"ש נטו בלבד – מסדרת לה טווח ממוצע במבחן של כ-265 ק"מ. ובכל זאת, בזכות היעילות הגבוהה בקטעי נהיגה יום-יומית יותר קיבלנו נתונים טובים בהרבה: אפילו כ-7 ק"מ לקוט"ש בשיוט בקצב התנועה (315 ק"מ) ובנסיעת בוקר מהשרון לראשון לציון אפילו טוב מכך. אפשר להתנחם גם בטעינה מהירה של עד 100 ק"ו הממלאת מהר את הסוללה הקטנה.

סיטרואן e-C4 X טווח נסיעה וסוללה
צילום: בן חסון
 

עדיין נוחה?

סיטרואן eC4 X היא מכונית ממש נוחה. בזכות אותם בולמים מתוחכמים – PHC; עם כריות הידראוליות פרוגרסיביות בקצות המהלך שלהם – כיול הנוטה לצד הרך ובשילוב בידוד רעשים טוב למדי (פחות לכביש) מתקבלת אחת המשפחתיות ואחת מהחשמליות הנוחות והנעימות לנסיעה למרחקים קצרים וארוכים כאחד. לא הכל מושלם, הכיול הרך – שנדמה שרך מעט יותר מזה של ההאצ'בק – מוביל למחסור בריסון, אך ביום-יום ובנסיעה מנהלתית זה לרוב לא מפריע. בשבילים מדובר במכונית נוחה ונעימה, גם אם זו אינה מפגינה חוסן מבני בולט. בכלל, לעיתים המתלים עשויים להרעיש הרבה יותר מאשר ממה שעובר בפועל לנוסעים.

היכולת הדינמית בסדר – התגובות נכונות, ההתנהלות מאוזנת, האחיזה נאותה, אך אותו כיול רך מוביל ליותר מדי תנודות מרכב ולזוויות גלגול תחת עומס. להגה משקל טוב ותגובות חדות אך הוא אינו מספר לנהג דבר על מה שקורה עם הגלגלים. הבלמים בעוצמה ראויה, עמידות טובה וכיול הדוושה מוצלח. יש רק מצב בלימה רגנרטיבי אחד והוא מתופעל באמצעות כפתור.

סיטרואן e-C4 X חישוקים וצמיגים
צילום: בן חסון
 

חשמלית למשפחה?

סיטרואן C4 X מתגלה כהצעה משפחתית חשמלית יעילה ומוצלחת למדי. היא לא נופלת בתחום כלשהו, היא ניטרלית בביצועים ובטווח ומציעה מספר יתרונות משמעותיים, בראשם אבזור עשיר ונוחות נסיעה מהטובות בתחום, וכנראה הטובה ביותר בגזרת המחיר שלה, ובפער.

סיטרואן e-C4 X
צילום: בן חסון

וזו בדיוק הנקודה – כשהגיעה מחירה עמד על 185,000 שקלים, אך זה הוזל זמן קצר לאחר מכן ל-179,000 שקלים (ו-4,000 שקלים תוספת לגג השמש שברכב המבחן), צעד בכיוון הנכון.

ברקע עליות המחירים הרוחביות מחירה אינו נראה גבוה באופן חריג, אלא שלהבדיל מגרסת הדיזל שנבחנה, בתחום החשמלי התחרות גדולה. בתוספת קטנה יחסית ניצבת מולה טסלה מודל 3 הגדולה והחזקה יותר עם נתון טווח עדיף, ובמחיר מעט נמוך מזה ישנן מספר אלטרנטיביות מבית המותגים הסיניים – וזה מציב אותה בעמדה מאתגרת בשוק.

סיטרואן e-C4 X תמורה למחיר
צילום: בן חסון